Skip to main content
Skjerm med forsiden til Min side vist

Kristiansand kommune – digitalisering av innbyggertjenester

Kristiansand kommune ville tenke nytt for å kunne tilby bedre digitale tjenester til innbyggerne. Resultatet er en moderne digital plattform med tilhørende økosystem som har gjort kommunen godt rustet for fremtiden.

Egde har bistått Kristiansand kommune med hele det spekteret av kompetanse som et vellykket IT-prosjekt krever.

Vi startet med strategisk rådgivning for å hjelpe kommunen med å identifisere behovene, evnene og planene som skulle til for å realisere målene de hadde satt seg.

Videre jobbet vi med å skaffe innsikt i brukernes hverdag og behov. Her var særlig intervjuer en viktig kilde. Med denne innsikten fikk vi et godt bilde av hvilke tjenester som var nødvendige, og hvilke som skulle prioriteres.

Deretter jobbet vi med konseptutvikling, prototyping og brukertesting for å finne gode løsninger.

Vi definerte en løsningsarkitektur og laget en plan for smidig utvikling, og så startet det smidige teamet med utviklingen. Dette skjedde i tett samarbeid med kommunen, og det var viktig for dem at vi kontinuerlig kunne gjøre funksjonalitet tilgjengelig for testing.

Plattformen ble bygget som en moderne og modulbasert løsning hostet i Microsoft Azure.

Med grunnmuren i økosystemet og de første tjenestene på plass er Kristiansand kommune godt rustet til å øke innovasjonstakten. Nå kan de i større grad begynne å levere gode digitale tjenester til innbyggerne, næringslivet og sine egne ansatte.

  • Samhandlingen mellom kommune, innbygger og næringsliv er forenklet innenfor flere tjenesteområder.
  • Kommunen kan enklere følge med i teknologiutviklingen.
  • Kommunen kan løsrive og tilgjengeliggjøre informasjon og tjenester på tvers av prosess- og tjenesteområder og fagsystemer.
  • Kommunen har nå ikke bare et økosystem de kan bygge digitale tjenester rundt, men de kan også bygge egen kompetanse og etablere samarbeid med andre.

Riktig kombinasjon av kompetanse og ressurser fra Egde og Kristiansand kommune har vært viktig for å kunne gjennomføre dette prosjektet.

Kristiansand kommune har vært svært fremoverlent innen digitalisering og tjenesteinnovasjon, og kommunen er en pådriver for hele regionen.

Om kunden

Kristiansand kommune, avdeling for digitalisering

Teknologi og metode:

  • .NET
  • Agil utvikling
  • Azure
  • Azure Data Factory 2.0
  • Azure Data lake
  • Brukerinnsikt- og testing
  • DevOps
  • Figma
  • Kubernetes
  • Power BI
  • React
  • ROS-analyse