Universell utforming handler om hvordan vi utformer og tilrettelegger samfunnet for at alle skal ha mulighet til aktivt å delta. Det omfatter bygg, produkter og tjenester. De skal være tilgjengelige og mulig å bruke for alle, uavhengig av alder, funksjonsevne og utdanningsnivå. Dette gjelder også i den digitale verden. Ifølge Statistisk Sentralbyrå har 20% av Norges befolkning (over 1 million!) en eller annen form for varig eller midlertidig nedsatt funksjonsevne. Disse kategoriseres innen syn, hørsel, motorikk og kognitiv evne, og kan skape utfordringer i bruk av digitale løsninger.
Video: Universell utforming av IKT på 2 minutter.
Både private og offentlige bedrifter, lag og organisasjoner må følge regelverket. Reglene gjelder for virksomheter som har et nettsted, applikasjon eller automat (IKT-løsning) som:
Svarer du ja på disse punktene, gjelder reglene også for din virksomhet. De gjelder uansett antall ansatte, omsetning og organisasjonsform. Det finnes derimot noen unntak som ikke omfattes av reglene; virksomhetsinterne systemer som saksbehandlingssystemer, publiseringsløsninger, intranett og systemer for tidsregistrering og reiseregninger.
Dersom digitale løsninger ikke er universelt utformet, klarer ikke personer med nedsatt funksjonsevne å bruke dem. Det påvirker brukeropplevelsen i stor grad. På den måten ekskluderes en stor gruppe mennesker, kundemassen reduseres, og risikoen for dårlig omdømme øker.
De lovfestede kravene er forankret i Likestilling- og diskrimineringsloven, og skal bidra til nedbygging av samfunnsskapte funksjonshemmende barrierer og hindre at nye skapes. Dessverre er det fortsatt store mangler, selv hos store og samfunnskritiske aktører. Mange virksomheter diskriminerer en stor gruppe mennesker uten selv å være klar over det. Det er ingen tjent med. Hvordan kan vi så skape et samfunn uten digitale barrierer?
Digitalisering og universell utforming hører sammen. Gjennom universelt utformede digitale løsninger får befolkningen enklere tilgang til informasjon og tjenester og kan i større grad bedrive selvbetjening. Det gjør hverdagen enklere og mer effektiv, og man sparer både tid og penger. Google belønner også universelt utformede nettsider gjennom økt synlighet. Jo mer brukervennlig, jo høyere opp kommer den i søketreff. Universelt utformede digitale løsninger har ryddig kode som følger etablerte standarder, design med god lesbarhet, kontrast og prioritering, samt prioritert innhold med et godt og tydelig språk.
Universell utforming bedrer hele brukeropplevelsen for alle, uansett om man har nedsatt funksjonsevne eller ikke. Man kan være sliten og uopplagt, ha det travelt og gjøre flere ting på samme tid, slik at det på den måten går utover funksjonsevnen. Vi må heller ikke glemme de som ikke har norsk som førstespråk og den eldre generasjonen som ikke har like sterk digital kompetanse som de unge.
Digitaliseringsdirektoratet beskriver universelt utformede digitale løsninger som:
Digitaliseringsdirektoratet fører tilsyn med IKT-løsninger, både i offentlig og privat sektor. Dersom kravene ikke er oppfylt innen fristen, har tilsynet to reaksjonsformer:
Det sendes ut brev med pålegg om retting. Feilene blir beskrevet, og det settes frist for retting. Tvangsmulkt er aktuelt dersom det ikke vises vilje til å rette feil. Blir det ikke gjort innen ny frist, får virksomhetene dagbøter. Bøtenes størrelse skal være slik at det ikke skal lønne seg å la være.
Digitaliseringsdirektoratet tilbyr gratis e-læringskurs med innføring i universell utforming. Kursene gir svar på hvorfor du og din virksomhet må ha fokus på det, og er en praktisk veiledning. Dette er et godt sted å starte.
Video: En introduksjon til universell utforming av IKT. Videoen går gjennom 24 konkrete tips.
Retningslinjer for tilgjengelig webinnhold er beskrevet i standarden WCAG 2.0. Standarden er bygd opp av 4 prinsipper, som understøttes av 12 retningslinjer og 61 testbare suksesskriterier. Det stilles krav om at nettsider må oppfylle 35 av 61 suksesskriterier. Standarden og løsningsforslag finner du hos Digitaliseringsdirektoratet.
Her er en liste over syv typiske mangler, men som det heldigvis er enkelt å gjøre noe med:
Regelverk og veiledninger finner du hos Digitaliseringsdirektoratet.
Universell utforming er nødvendig for noen, men bra for alle! Det er med på å skape løsninger som er enklere å bruke for alle, uavhengig av om man har nedsatt funksjonsevne eller ikke. Det øker blant annet sjansene for å få større nedslagsfelt, flere kunder, beholde eksisterende kunder, bli mer synlig på Google og få et godt omdømme. En bedre brukeropplevelse gir fornøyde kunder, og fornøyde kunder er mer lojale. Med andre ord en vinn-vinn situasjon!
Innen 1.januar 2021 må IKT-løsninger i Norge oppfylle de lovfestede krav til universell utforming. Er din virksomhet klar?
Kanskje trenger din virksomhet rådgivning eller hjelp med design og utvikling som ivaretar myndighetenes krav til universell utforming? Kontakt gjerne oss i Egde Consulting for en prat!