
Ny æra for Gards kundekontroll
Løsningen ble nøye tilpasset selskapets spesifikke behov gjennom en grundig kartleggingsfase. Dette innebar møter med relevante interessenter fra ulike avdelinger for å avdekke deres behov, som deretter ble prioritert i implementasjonsfasen. Egdes ansatte bidro også med å utarbeide treningsmateriale og øke bevisstheten om KYC i selskapet, noe som sikret en smidig overgang og tilpasning til den nye organisasjonen.
Innsikt og kontroll i fokus
Prosjektet hadde som mål å følge opp prosesser og sikre at organisasjonen drev sin virksomhet i samsvar med regulatoriske krav. Det var også et generelt ønske og behov for å få bedre innsikt i kundene og forretningsforbindelsene.
Hovedmålene for prosjektet inkluderte utarbeidelse av strategiske rammeverk, etablering av nye arbeidsprosesser, roller og ansvar, samt design av en ny avdeling for å støtte etterlevelse av regulatoriske Know Your Customer (KYC)-krav. I korte trekk omhandler KYC kundekontroll i forhold til sanksjonering, anti-hvitvasking, anti-terror finansiering og annen kriminalitet.
I tillegg fokuserte prosjektet på endringsledelse ved å etablere oppmerksomhet, kunnskap og ansvar i organisasjonen. Prosjektet arbeidet også med å forbedre, utvikle og teste nye verktøy for å støtte disse prosessene.
Teknologi møter regulering
Den implementerte løsningen besto av en omfattende KYC-organisasjon som ble etablert for å sikre samsvar med regulatoriske krav og forbedre innsikten i kundene og forretningsforbindelsene. Denne løsningen inkluderte utvikling av nye arbeidsprosesser, roller og ansvar, samt en ny avdeling dedikert til å støtte etterlevelse av KYC-krav.
For å realisere denne løsningen ble det benyttet avanserte teknologier og metoder, inkludert bruk av flytdiagrammer (BPMN) for prosessdokumentasjon og utvikling av brukertilpassede verktøy. Egdes konsulenter spilte en nøkkelrolle i å fasilitere workshops hvor nye og mer effektive prosesser og rutiner ble utviklet. Det ble også utarbeidet brukerhistorier og akseptansekriterier for å sikre at verktøyene var i tråd med de utarbeidede prosessene.
Om kunden
Gard er et av verdens ledende sjøforsikringsselskaper.
Etablert i 1907, har selskapet vokst til å bli en global aktør innen maritim forsikring, med hovedkontor i Arendal og kontorer over hele verden.
Med en tydelig forpliktelse til å beskytte skipsfarten, tilbyr Gard omfattende forsikringsløsninger og risikostyringstjenester for rederier og maritime operatører.
Selskapet jobber kontinuerlig for å kombinere ekspertise, teknologi og kundeservice for å skape trygghet og forutsigbarhet i en bransje i konstant endring.
Teknologi og metode:
- Jira
- Microsoft Visio
- Prosessledelse
- Risikostyring