MacBook displaying Google Analytics

Nå må du finne et alternativ til Google Analytics

Mann med armene i kryss i kontorlandskap
Aksel Henriksen, senior webutvikler
02. mai 2022

Google annonserte nylig at et av verdens mest brukte analyseverktøyene der ute, Universal Analytics, har fått en sluttdato; 1. juli 2023. 

Frem til nå har Universal Analytics vært et naturlig førstevalg for svært mange bedrifter: Gratis å bruke og svært bra rapporter. Så hva nå når Google skal fase ut denne tjenesten?

Noen har muligens alt begynt overgangen til Google Analytics 4, som er Google’s nåværende satningsområde. Men hva med personvern? Google Analytics har lenge vært under lupen etter Schrems II-dommen sommeren 2020 og har ført til mye usikkerhet.  

25. mars i år ble den såkalte “Trans Atlantic Data Privacy Framework” annonsert, som skal erstatte sin forgjenger; “Privacy Shield”. Sistnevnte ble ble ugyldiggjort etter Schrems II dommen. Den nye avtalen er foreløpig kun i planleggingsfasen.

I påvente av at Universal Analytics fases ut tar vi for oss noen alternative analyseverktøy:

Google Analytics 4:

Fordeler:

  • Tett integrasjon med Google-produkter for målgrupper og markedsføring
  • Massiv datakraft og store utviklingsressurser
  • “Eventbasert”: Fleksibelt og fremtidsrettet
  • Solide funksjoner for dybdeanalyse

Ulemper:

  • Juridisk usikkerhet
  • Bratt læringskurve i nytt grensesnitt
  • Svake standardrapporter, mye behov for konfigurasjon og skreddersøm

PS! De av dere som har bestemt dere for å gå over til å bruke Google Analytics 4, bør få implementert dette før 1. juli i år. Da sikrer dere et sammenligningsgrunnlag når Universal Analytics stopper å samle inn data neste år. Google Analytics 4 støtter ikke import av historisk data fra Universal Analytics, så dere bør kjøre begge løsningene parallelt frem til 1. juli neste år.

Matomo

Matomo er muligens et av de bedre alternativene til Google Analytics. Her finner du en gratis versjon med installasjon på egen server og cloud  løsninger fra 290kr/mnd og oppover.

Matomo støtter også import av historisk data fra Google Analytics samt innebygget tag manager som erstatter Google Tag Manager.

For de av dere som er godt bevandret i Google Analytics sine rapporter, vil overgangen til Matomo være ganske så smertefri. Her er det veldig mye man vil dra kjensel på.

En av de soleklare fordelene med Matomo er at du kan selv ha full kontroll over datalagringen. I tillegg får man med innebygde tilleggsfunksjoner som Heatmaps, Recordings, A/B tester og tag manager for å nevne noen.

Fordeler:

  • Veldig likt Google Universal Analytics
  • Fyldige standardrapporter og kjente funksjoner
  • Kan kjøres uten samtykke
  • Kan importere historiske data fra Google Universal Analytics

Ulemper:

  • “Gammeldags” fokus på sidevisninger
  • Går treigere på dybdeanalyse med segmentering osv.
  • Ingen koblinger til annonseverktøy

Piwik PRO

Piwik Pro er en av tungvekterne der ute. En kraftig løsning med strenge krav for personvern og datasikkerhet. 

Det finnes en gratisversjon som håndterer inntil 500.000 såkalte “hendelser”. En hendelse kan være f.eks én sidevisning, et klikk etc. Etter du har passert gratis grensen starter prisen fra 3 500 kroner/mnd og oppover. 

Piwik Pro har tre hovedområder: analyse, tag manager og samtykke.

Plausible

En lettvekter med enkle rapporter uten bruk av informasjonskapsler. 

Har du bare har behov for antall besøk på nettsiden, hvilke kilder de besøkende kommer fra er Plausible et ypperlig alternativ.

Støtter import av historisk data fra Google Analytics. 

Pris: fra 125kr/mnd for inntil 100.000 sidevisninger.

Konklusjon

Det finnes mange svært gode alternativer der ute, både gratis såvel som premium løsninger. Er du i tvil om hvilket analyseverktøy som er best egnet for din bedrifts behov? Ta kontakt da vel, så finner vi ut av det over en kopp kaffe.

Kontakt oss

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
  • Tlf: 37 80 00 00

  • Org.nr: 917 081 859